Dagblad De Limburger

x





Nana barst bijna uit haar geraamte



Gezien: Expositie van Joop Vugs en Jo Peters. In: Galerie Dis (Maastricht). Nog Te zien: tot en met 14 januari.

Twee drie jaar geleden schilderder Joop Vugs (1957) nog. Grote doeken vaak, met de computer als hulpmiddel. Door zijn voortschrijdende ziekte - hij lijdt al sinds zijn jeugd aan een ernstige rugaandoening - is hij nu volledig aangewezen op digitaal vervaardigde kunst. Galerie Dis in Maastricht toont dit recente werk, "prints op dibond". lichte dunne platen.
Figuratieve collages zijn het, waarin vrouwen een belangrijke rol spelen. Maar geen enkel lichaam en geen enkel gezicht is perfect. Vugs heeft ze vervormd, bijvoorbeeld door twee pin-ups, telkens Nana genoemd, ondersteboven met elkaar te verbinden (waardoor een viervoetige gestalte ontstaat), door monden of ogen extra vet aan te zetten, of door over een foto van een lichaam een andere figuur te tekenen. Soms is er een verkrampte gelaatsuitdrukking. En een Nana barst bijna uit haar gezwollen geraamye.
Het lijkt of de kunstenaar, nog meer als vroeger, de pijn, het lijden dat iedereen kan treffen, zichtbaar wil maken. Abowoman en Abogirl hebben repen als pleisters op hun gezicht. Op Mask figureert een hoofd dat geheel in (verband) stroken is gewikkeld. Dit hoofd komt vaker terug: alleen, in gezelschap van een doodskop, of geëscorteerd door dieren. Het "verband" is opgebouwd uit honderden kralen, waardoor een associatie ontstaat met de diamanten schedel van Damien Hirst.
De meeste afbeeldingen zijn rijk aan felle kleuren. Twee langgerekte vrouwenfiguren, gehuld in bonte slierten, doen denken aan de Jugendstilschilderijen van Klimt.













In scherp contrast met deze drukke collages staat het basale, eenvoudig ogende werk van beeldhouwer Jo Peters (1954). Peters experimenteert met oervormen. Rond en log zijn enkele bronzen beelden met welvingen van een zeeleeuw of buffel. Andere sculpturen zijn gebeeldhouwd als staanders van hoekige, gestapelde blokjes, in een, twee of drie kolommen. Sommige hebben een sierlijke, gebogen vorm, andere lijken te wankelen. Het meest recent zijn twee pilaarstompen, gebeiteld uit blauwe graniet, afkomstig uit Zuid-Amerka.
De beelden vertellen "een tijdloos verhaal dat zijn oorsprong vindt in de natuur", zo heet het in de toelichting. En ze staan voor de persoonlijke groei van de kunstenaar. "Steen voor steen heb ik mij het vak van beeldhouwer eigen gemaakt. Door de jaren heen heb ik gebouwd aan een oevre dat staat als een huis. Mijn huis."

Thijs Lenssen
COOKIES
Deze website maakt gebruik van Cookies. - Wilt U Cookies toestaan?